Wist u dat voor meer dan 90 procent vrouwen beslissend zijn bij de aankoop van een nieuwe woning? Zeker iets om rekening mee te houden bij de verkoop van een huis. Vrouwen zijn anders dan mannen en vinden andere aspecten belangrijk aan een nieuw huis.
Zonder al te veel te generaliseren, zijn mannen veel technischer ingesteld dan vrouwen. Zij zijn veel meer geïnteresseerd in technische specificaties, zoals de totale vloeroppervlakte, de prijs per kubieke meter, et cetera. Bij vrouwen draait het niet alleen om de ‘harde stenen’. Zij zijn in het algemeen veel gevoeliger voor de sfeer van een woning, de praktische indeling en de omgeving van een huis. Het is slim om met deze 3 aspecten rekening te houden met de presentatie van een woning, wanneer die in verkoop gaat.
Hieronder volgen 3 tips hoe u bij de verkoop van een woning in kunt spelen op de typisch ‘vrouwelijke’ interesses.
1. De sfeer van de woning weergeven
Met verkoopstyling wordt ervoor gezorgd dat de juiste sfeer van het huis wordt gecommuniceerd. Stylistes weten als geen ander hoe zij een huis voor de juiste doelgroep aantrekkelijk kunnen maken. Zij analyseren de markt en de woning, waarna ze met minimale middelen het huis ‘omtoveren’ tot een sfeervol, ruim en plezierig leefbaar(!) huis. Want juist die eerste paar secondes dat potentiële (vrouwelijke) kopers een huis betreden, zijn cruciaal voor een snelle en geslaagde verkoop. De eerste indruk vindt op internet plaats. Vandaar dat de foto’s net zo aantrekkelijk moeten zijn als het gestylde huis zelf.
2. De indeling van de woning presenteren
Met een duidelijke plattegrond geef je in één oogopslag de hele indeling van de woning weer. Meestal zeg ik gekscherend, dat vrouwen voornamelijk naar de foto’s kijken en mannen naar de plattegrond. Maar in feite zijn het juist de vrouwen die precies willen weten hoe alle ruimtes ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn. Of de woonkamer aan de tuinzijde ligt, op welke verdieping toiletten aanwezig zijn en hoe groot nu werkelijk alle ruimtes zijn. Met mooie full colour plattegronden, eventueel met ingetekende meubels, maak je het vrouwen makkelijk om deze ‘technische’ informatie goed leesbaar te maken. Ook 3D-weergaves geven snel een goed beeld van de positie en functie van alle ruimtes.
3. De omgeving van een woning communiceren
De omgeving van een woning kun je natuurlijk goed beschrijven in de verkooptekst. Maar op internet zijn stukken tekst vaak het laatste waar naar gekeken wordt. Internet is een visueel medium. Foto’s, afbeeldingen en filmpjes werken veel beter. Als je wat meer over de omgeving van het huis wilt vertellen, dan kun je dat ook heel goed met behulp van video of foto’s doen. Denk aan een filmpje waarin je de omgeving laat zien en daarbij vertelt wat daar zo aantrekkelijk aan is. Als het huis geschikt is voor jonge gezinnen kun je vertellen dat er bijvoorbeeld scholen in de buurt zijn. Als senioren jouw doelgroep zijn, kun je laten zien dat er voldoende voorzieningen op loopstand zijn.
Bron: Vastgoedactueel.nl